Voor het Britse belastingjaar 2026/27 bedraagt de door HMRC goedgekeurde vergoeding voor zakelijke ritten met personenauto's en bestelwagens 55 pence per zakelijke mijl voor de eerste 10.000 mijl en 25 pence per mijl daarna wanneer een werknemer een eigen voertuig gebruikt voor werkgerelateerde ritten die aan de voorwaarden voldoen. Het belastingjaar loopt van 6 april 2026 tot en met 5 april 2027. Het tarief voor de eerste schijf bedroeg vóór 6 april 2026 45 pence per mijl.
Deze regels gelden voor voertuigen die eigendom zijn van werknemers. Voor bedrijfsauto’s, door de werkgever verstrekte brandstof voor privégebruik en zakelijke aftrekposten voor zelfstandigen gelden andere regels. Controleer welke afspraken voor het voertuig gelden voordat je een tarief kiest.
Tarieven gecontroleerd aan de hand van de HMRC-richtlijnen voor voertuigen van werknemers op 7 oktober 2026.
Goedgekeurde kilometervergoedingen in één oogopslag
| Eigen voertuig van de werknemer | Eerste 10.000 zakelijke mijlen in 2026/27 | Zakelijke mijlen boven 10.000 |
|---|
| Auto of bestelwagen, inclusief elektrische auto | 55 p per mijl | 25 p per mijl |
| Motorfiets | 24 p per mijl | 24 p per mijl |
| Fiets | 20 p per mijl | 20 p per mijl |
De drempel voor personenauto's en bestelwagens geldt voor het totaal aan kilometers dat in het belastingjaar voor vergoeding in aanmerking komt. De telling begint niet elke maand of bij het indienen van een declaratie opnieuw. Houd het totaal per dienstverband bij en laat de salarisadministratie de regels controleren als er sprake is van samenhangende dienstverbanden of andere complicaties.
De kilometervergoeding dekt voertuigkosten zoals brandstof of elektriciteit, onderhoud en verzekering. Declareer deze kosten niet ook afzonderlijk als je de kilometervergoeding toepast. Andere reiskosten die voor vergoeding in aanmerking komen, zoals parkeer- of tolkosten, vereisen afzonderlijke bewijsstukken en een eigen verwerking.
Welke ritten komen in aanmerking?
De rit moet een zakelijke reis zijn die aan de voorwaarden voldoet. Regulier woon-werkverkeer tussen je woning en een vaste werkplek komt niet in aanmerking. Reizen van en naar een tijdelijke werkplek kunnen volgens de geldende regels wel in aanmerking komen; een locatie op een declaratieformulier als tijdelijk omschrijven, maakt die locatie nog niet tot een tijdelijke werkplek.
Leg een specifiek zakelijk doel vast. ‘Servicebezoek aan klant, opdrachtnummer 104’ is bij de controle nuttiger dan ‘werk’. Registreer privéomwegen apart en vraag de salarisadministratie om twijfelgevallen te beoordelen voordat u deze ritten meeneemt in de berekening van de belastingvrije vergoeding.
De tarieven bepalen welk bedrag fiscaal is toegestaan. Je werkgever kan een ander vergoedingsbeleid hanteren, afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden. Een lager tarief verandert niets aan de door HMRC goedgekeurde berekening. Een hoger tarief kan aangifte- en belastingverplichtingen met zich meebrengen.
Voorbeeld 1: een zakelijke rit van 200 mijl
Stel dat een werknemer de eigen auto gebruikt, de hele rit voor vergoeding in aanmerking komt en alle 200 mijlen binnen de eerste 10.000 zakelijke mijlen van 2026/27 vallen.
200 mijl × £ 0,55 = een goedgekeurd bedrag van £ 110.
Als de werkgever £ 110 voor die rit betaalt, valt de vergoeding binnen dit toegestane bedrag. Als de werkgever £ 80 betaalt, is het verschil £ 30. Als aan de voorwaarden wordt voldaan, heeft Mileage Allowance Relief betrekking op dat tekort van £ 30. Het gaat niet om een terugbetaling van £ 30: het belastingvoordeel hangt af van de fiscale situatie van de werknemer.
Bewaar de rittenregistratie en leg het daadwerkelijk betaalde bedrag vast. Ook een correct berekende declaratie kan dubbel worden ingediend als de medewerker hiervoor twee verschillende procedures gebruikt.
Voorbeeld 2: de grens van 10.000 mijl overschrijden met één declaratie
Een werknemer heeft in 2026/27 al 9.900 zakelijke mijlen met de eigen auto gereden die voor vergoeding in aanmerking komen. De volgende declaratie betreft 300 mijlen die voor vergoeding in aanmerking komen.
| Deel van de declaratie | Berekening | Goedgekeurd bedrag |
|---|
| Resterende mijlen in de eerste tariefschijf | 100 × £ 0,55 | £ 55 |
| Mijlen boven de grens | 200 × £ 0,25 | £ 50 |
| Totaal voor de declaratie van 300 mijl | £ 55 + £ 50 | £ 105 |
Het cumulatieve totaal komt daarmee op 10.200 mijl. Als u 55 pence toepast op alle 300 mijl, komt u uit op £ 165. Dat is £ 60 hoger dan het toegestane bedrag voor de inkomstenbelasting. Als u 25 pence toepast op de volledige declaratie, houdt u geen rekening met de 100 mijl die nog binnen de eerste schijf vallen.
Voor National Insurance geldt een andere drempelregel
Neem de staffels voor de inkomstenbelasting niet zonder meer over bij de berekening van National Insurance via de loonadministratie. Volgens de kilometervergoedingsregels van HMRC voor National Insurance wordt het vrijgestelde bedrag voor personenauto's en bestelwagens berekend op basis van 55p voor elke zakelijke mijl die in aanmerking komt vanaf 6 april 2026, zonder verlaging na 10.000 mijl. Bij de loonverwerking worden de relevante autokosten volgens die regels vergeleken met het vrijgestelde bedrag.
Dat verschil kan van belang zijn zodra de drempel voor de inkomstenbelasting is overschreden. Het leidt niet tot een hogere vrijstelling voor de inkomstenbelasting en verplicht een werkgever ook niet om 55 pence per mijl te betalen. Laat de salarisadministratie beide regelingen afzonderlijk beoordelen.
Een eigen elektrische auto of een elektrische auto van de zaak?
Voor de eigen elektrische auto van een werknemer gelden dezelfde goedgekeurde kilometervergoedingen als voor de eigen benzine- of dieselauto van een werknemer. De gebruikte energiebron maakt er geen vergoeding voor een auto van de zaak van.
Voor een elektrische auto van de zaak publiceert HMRC aparte adviestarieven voor elektriciteit. Voor andere auto’s van de zaak hangen de adviestarieven voor brandstof af van het brandstoftype en de cilinderinhoud. Raadpleeg daarvoor de gids over brandstofbijtelling en btw bij auto’s van de zaak en controleer welke officiële tarieven gelden voor de rit.
Een rittenregistratie die de financiële afdeling kan controleren
| Veld | Waarom dit belangrijk is |
|---|
| Regeling voor werknemer en voertuig | Bevestigt van wie het gebruikte voertuig is en welke regels gelden |
| Ritdatum | Koppelt de rit aan het juiste belastingjaar |
| Vertrekpunt, bestemming en zakelijk doel | Ondersteunt de toetsing aan de voorwaarden |
| Meetellende mijlen | Sluit regulier woon-werkverkeer en privékilometers uit |
| Totaal eerder gereden zakelijke mijlen | Geeft een eventuele splitsing bij 10.000 mijl aan |
| Toepasselijke tarieven en berekening | Maakt het goedgekeurde bedrag opnieuw berekenbaar |
| Door de werkgever betaald bedrag | Onderbouwt de berekening van een eventueel tekort of overschot |
| Beoordelaar en beslissing | Legt goedkeuring en openstaande vragen vast |
Kilometerdeclaraties en aankopen bij leveranciers zijn afzonderlijke registraties. De onkostenworkflow van Rally helpt om bonnen te verzamelen, ze aan kaartbetalingen te koppelen en gecontroleerde boekhoudexports voor te bereiden. Hiermee wordt niet berekend op welke kilometervergoeding een medewerker recht heeft. Laat kilometerdeclaraties goedkeuren door de persoon of het systeem dat verantwoordelijk is voor de salarisadministratie en gebruik het sjabloon voor het onkostenbeleid om dat proces aan medewerkers uit te leggen.